Share This Article
Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, co zrobić z zużytym, nieużywanym lub niepotrzebnym sprzętem elektronicznym i elektrycznym? Magazynowanie elektrośmieci nie jest dobrym pomysłem. Jak więc uporać się z nimi, aby prowadzić biznes w zgodzie z obowiązującym prawem i troską o środowisko?
Elektrośmieci – co to? Jak je rozpoznać?
Mianem elektrośmieci określa się zużyte, niedziałające, nieużywane lub niepotrzebne urządzenia elektroniczne i elektryczne. Do grupy tej należą m.in.:
- komputery, monitory, laptopy i tablety,
- drukarki, kserokopiarki i tonery,
- telefony i faksy,
- urządzenia klimatyzacyjne,
- czujniki dymu i termostaty,
- czajniki elektryczne, mikrofalówki i lodówki,
- telewizory, konsole do gier i gadżety elektroniczne,
- wiertarki, szlifierki i piły,
- świetlówki i oprawy oświetleniowe.
Jak rozpoznać elektrośmieci?
Chociaż wydawać by się mogło, że rozpoznanie elektrośmieci nie powinno nastręczać żadnych problemów, nie w każdym przypadku tak jest. Na szczęście producenci i importerzy sprzętów elektronicznych i elektrycznych są zobowiązani do umieszczania na ich opakowaniach symbolu przekreślonego kontenera. Oznacza to, że po zużyciu urządzenia te zalicza się do elektrośmieci, a wrzucanie ich do zwykłych śmietników jest zabronione.
Elektrośmieci w firmie – jak z nimi postępować?
Z uwagi na zawartość trujących pierwiastków, takich jak rtęć czy też ołów, elektrośmieci to szkodliwe odpady, które zagrażają nie tylko środowisku naturalnemu, ale również zdrowiu ludzi. W efekcie należy się z nimi odpowiednio obchodzić. Niestety, jak wskazują dane, aż 75 proc. zużytych i niedziałających sprzętów w UE nie jest przetwarzana. Przez lata zalegają one w schowkach, gdzie niszczeją, albo jeszcze gorzej – są wyrzucane gdzie popadnie. Jak więc postępować z elektrośmieciami w firmie, aby przysłużyć się środowisku i nie narazić się na kary?
- Upewnij się, czy sprzęt rzeczywiście nie nadaje się do użytku. Nie każde urządzenie, które nie działa lub od dłuższego czasu jest nieużywane, musi trafić na śmietnik. Zanim więc pozbędziesz się sprzętu, sprawdź, czy nie można go naprawić lub przywrócić do użytku, np. poprzez aktualizację oprogramowania.
- Posegreguj elektrośmieci. Dzięki segregacji elektrośmieci dowiesz się, w jakim tempie zużywane są sprzęty w Twojej firmie i będziesz mieć kontrolę nad każdym urządzeniem, które ją opuszcza. W ten sposób ograniczysz również koszty wywozu i recyklingu odpadów, jeśli zagospodarowaniem elektrośmieci zajmuje się zewnętrzny podmiot. Elektrośmieci możesz posegregować z uwzględnieniem ich gabarytów, a także zawartości szkodliwych substancji. Odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne powinny być przechowywane oddzielnie. Jeżeli konstrukcja sprzętu na to pozwala, możesz wyjąć z niego baterie lub akumulator. Nie demontuj jednak urządzeń elektronicznych i elektrycznych na własną rękę. Może to bowiem doprowadzić do wycieku szkodliwych substancji. Pamiętaj, cyfrowe nośniki danych, takie jak dyski HDD i SSD, mogą zawierać dane osobowe, poufne i tajne. Z tego względu nie powinny trafić na śmietnik, lecz zostać oddane w ręce firmy, która oferuje ich profesjonalne niszczenie. Zyskasz dzięki temu pewność, że nikt nie odtworzy i nie odczyta istotnych informacji.
- Postaw na profesjonalny recykling. Na rynku istnieje wiele firm, które zajmują się recyklingiem elektrośmieci. W ramach swoich usług odbierają zużyty i niedziałający sprzęt elektroniczny i elektryczny, a następnie poddają go procesowi utylizacji, który pozwala na wykorzystanie przekazanych odpadów jako surowców wtórnych. Elementy, które nie nadają się do ponownego użytku, trafiają na wysypisko na zasadach zgodnych z obowiązującym Polsce prawem.
Elektrośmieci to niebezpieczne odpady, których nie wolno pozostawiać samych sobie. Ich wywóz i recykling możesz powierzyć wyspecjalizowanemu podmiotowi, który zadba o profesjonalną utylizację zużytych i nieużywanych sprzętów elektronicznych i elektrycznych. Dzięki temu uchronisz się przed ewentualnymi karami, a także ograniczysz negatywny wpływ prowadzonego biznesu na środowisko naturalne.