Share This Article
Nowa marka ma przed sobą wiele wyzwań. Jednym z nich jest dotarcie do odbiorców. We współczesnym świecie biznesu, który non stop zabiega o uwagę klienta, to szczególnie wymagające zadanie. Jak zatem skutecznie wyróżnić nową markę? O czym pamiętać?
Nowa marka na rynku – jak ją wyróżnić? Działania przynoszące sukces
Nawet 30 proc. nowych firm upada już po pierwszym roku działalności. Za główne powody takiego stanu rzeczy eksperci uznają dużą konkurencję i niską rentowność raczkujących biznesów. Często przyczyną porażki jest również nieumiejętność wyróżnienia nowego brandu. W efekcie stworzona marka pozostaje niezauważona przez potencjalnych odbiorców i niknie na tle konkurencji. Co należy zrobić, aby tego uniknąć? Jak wyróżnić brand, aby odniósł rynkowy sukces?
-
-
- Poznaj konkurencję i rynek. Żeby wyróżnić nową markę na rynku, musisz wiedzieć, co konkurencja ma do zaoferowania i z jakimi wyzwaniami boryka się dana branża. Łatwiej będzie Ci wówczas znaleźć wyróżniki brandu oraz uniknąć najczęściej popełnianych błędów. Nie chodzi oczywiście o to, aby bezmyślnie kopiować konkurencję lub na siłę próbować się od niej odróżnić, lecz znaleźć unikalne cechy tworzonej marki. Zastanowić się i przemyśleć wizję, która zrodziła się w głowie, a następnie skutecznie wdrożyć ją w życie i utrzymać brand na rynku.
- Dopasuj markę do grupy docelowej. Bez tego ani rusz! Żeby odnieść sukces, marka musi być dopasowana do grupy docelowej. Jeśli założysz, że brand ma podobać się wszystkim, najpewniej nie spodoba się nikomu. Będzie mało autentyczny, co przełoży się na nikłe zaufanie, a to prosta droga do fiaska. Grupę docelową można zdefiniować na różne sposoby. Jedyni wykorzystują kryteria społeczno-demograficzne, takie jak wiek, płeć, wykształcenie czy też dochód, inni psychograficzne lub behawioralne. Najlepsze efekty przynosi jednak połączenie ich wszystkich. Pozwala bowiem stworzyć persony, czyli modelowe profile klientów. Oto kilka pytań pomocniczych, które ułatwią Ci to zadanie.
- Ile lat ma persona i jakiej jest płci?
- Jaki zawód wykonuje i ile zarabia?
- Jakie ma hobby i zainteresowania oraz jak spędza czas wolny?
- Co skłania personę do wyboru Twojej marki?
- Jakie funkcje lub cechy produktu (usługi) są dla persony najbardziej przydatne?
- Jak persona korzysta z Twojej marki? Czy często, czy może okazjonalnie?
- Jakie zachowania przejawia w internecie? Z jakich kanałów i urządzeń korzysta? Jakie treści online ją interesują.
3. Znajdź atrybuty marki. Atrybuty marki to nic innego jak jej wyjątkowe cechy, które pozwalają odróżnić ją od konkurencji. Podkreślają one niepowtarzalność brandu i skłaniają klientów do zakupu. Nie mogą to być jednak przymioty wyssane z palca, lecz autentyczne wyróżniki marki, z którymi odbiorcy będą mogli się utożsamić. W efekcie sami poczują się wyjątkowo. W znalezieniu unikatowych cech pomoże nie tylko analiza konkurencji i potrzeb grupy docelowej, ale również ustalenie DNA marki – rdzenia, który będzie kształtował obraz brandu w głowach odbiorców. W tym celu należy m.in. określić główne wartości marki. Powinny one być współdzielone także przez grupę docelową, co pozwoli zamienić odbiorcę w klienta, a następnie ambasadora brandu. 4. Zaprojektuj skuteczną strategię komunikacji marki. To, w jaki sposób marka będzie komunikować się z odbiorcami, ma kluczowy wpływ na jej sukces na rynku. Strategia komunikacji musi być oryginalna, a jednocześnie zgodna z DNA marki. Tylko wówczas będzie podkreślać niepowtarzalną osobowość brandu, a jednocześnie gwarantować jego spójność. Pozwoli to zyskać zaufanie odbiorców.
-
Nowe brandy często mają problemy z wyróżnieniem się na rynku. Albo nadmiernie koncentrują się na konkurencji, zapominając o swoim DNA, albo wręcz odwrotnie – praktycznie jej nie uwzględniają. W efekcie trudno im zdobyć zaufanie potencjalnych klientów i zbudować lojalną społeczność skupioną wokół brandu. Z czasem problemy nawarstwiają się, co może doprowadzić nawet do bankructwa. Dlatego o wsparcie warto poprosić specjalistę – mentorkę biznesu czy też coacha. Dzięki fachowej pomocy marka zostanie wyróżniona na rynku i zapadnie w pamięć odbiorców.
źródło: Ewanizio.pl