Share This Article
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, określany w skrócie jako PSZOK, to ważne miejsce na mapie gminy dla każdego jej mieszkańca. Zapewnia on możliwość przyjęcia wytwarzanych przez gospodarstwa domowe odpadów, takich jak: leki, meble, odpady z remontów, zużyte opony czy też elektrośmieci. Jego prowadzenie wymaga jednak uzyskania stosownych decyzji administracyjnych. Jakie dokumenty są niezbędne?
PSZOK – wymagane decyzje administracyjne
PSZOK-i stanowią ważne ogniwo gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Służą one zagospodarowaniu zgodnie z prawem odpadów pochodzących m.in.: z gospodarstw domowych. Współcześnie coraz częściej przyjmują rolę małych centrów recyklingu, stwarzając dogodne warunki do odzysku wielu surowców i materiałów, a w konsekwencji ich ponownego wykorzystania i zagospodarowania np.: przez inne podmioty.
Prowadzenie tego typu punktów musi się jednak odbywać zgodnie z prawem. W przeciwnym razie ich ekologiczny potencjał, przejawiający się m.in.: w powszechnym dostępie mieszkańców, którzy otrzymują możliwość dostarczenia do PSZOK-ów znacznych ilości różnorodnych i często przeznaczonych do recyklingu odpadów, mógłby zostać zmarnowany.
Nic więc dziwnego, że PSZOK – ze względu na specyfikę realizowanych przez niego indywidualnych zadań z zakresu gospodarowania odpadami i w celu prowadzenia go zgodnie z przepisami prawa – może wymagać uzyskania następujących decyzji administracyjnych:
- decyzja środowiskowa,
- zezwolenie na zbieranie odpadów,
- zezwolenie na przetwarzanie odpadów,
- wpis w BDO w zakresie transportu odpadów.
Zezwolenie na zbieranie odpadów w PSZOK – kiedy jest niezbędne, a kiedy nie?
PSZOK, czyli punkt selektywnej zbiórki odpadów, jest zazwyczaj miejscem przeznaczonym do zbierania odpadów. Zgodnie z art. 41 ustawy o odpadach (z dnia 14 grudnia 2012 r.) prowadzenie działalności polegającej na zbieraniu odpadów wymaga uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów, wydanego przez właściwy organ. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od tej zasady. PSZOK nie wymaga uzyskania zezwolenia, jeśli jest on prowadzony przez gminę:
- samodzielnie,
- wspólnie z inną gminą (gminami).
Inny podmiot, który chce uruchomić PSZOK, jest zobowiązany do uzyskania decyzji zezwalającej mu na prowadzenie działalności zgodnie z przepisami prawa. Żeby móc ubiegać się o zezwolenie, podmiot musi dysponować tytułem prawnym (własność, najem, dzierżawa, użyczenie) dla terenu, na którym ma być prowadzona działalność.
Tymczasem w sytuacji, gdy gmina uruchamia procedurę przetargową na zorganizowanie PSZOK przez inny podmiot zewnętrzny, jednak na terenie należącym do gminy, potencjalny prowadzący uzyskuje tytuł prawny dopiero po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy. Dopiero wówczas może się starać o udzielenie decyzji środowiskowej bądź zezwoleń. Tym sposobem bowiem nabył w świetle prawa tytuł prawny do nieruchomości, na której ma być zorganizowany PSZOK.
W praktyce oznacza to, że PSZOK nie może rozpocząć działalności natychmiast po zakończeniu procedury przetargowej, lecz dopiero po uzyskaniu zezwolenia na zbieranie odpadów, wydanego przez właściwy organ. To zaś może się przeciągać w czasie. Minimalny czas oczekiwania na decyzję to bowiem miesiąc.[4] Zwykle proces uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów trwa jednak znacznie dłużej.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i KIP dla PSZOK
Zezwolenie na zbieranie odpadów to niejedyny dokument, który należy uzyskać, by móc prowadzić PSZOK. Niezbędna jest również decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, czyli mówiąc potocznie decyzja środowiskowa. Wymaga się jej nie tylko w przypadku nowego przedsięwzięcia, lecz także istotnej zmiany przedsięwzięcia. Co ważne, decyzję środowiskową należy uzyskać przed uzyskaniem zezwolenia na zbieranie odpadów lub innej decyzji z zakresu gospodarowania odpadami.
Żeby spełnić minimalne wymagania ustawowe, PSZOK musi stanowić również punkt zbierania złomu. Zgodnie z polskim prawem, przedsięwzięcie to jest kwalifikowane do grupy przedsięwzięć, które mogą potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W związku z tym od podmiotu chcącego prowadzić działalność wymaga się przygotowania karty informacyjnej przedsięwzięcia (KIP). Należy ją dołączyć do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Co ważne, uzyskanie decyzji środowiskowej przed zezwoleniem na zbieranie i przetwarzanie odpadów nie jest wymagane, jeśli:
- jest to drugie lub kolejne zezwolenie dla zrealizowanego i nieulegającego zmianie przedsięwzięcia (czyli inaczej mówiąc w przypadku kontynuacji działalności już istniejącego PSZOK-u),
- zezwolenie dotyczy odzysku, który polega na przygotowaniu do ponownego użycia,
- podmiotem prowadzącym PSZOK jest gmina (gminy).
PSZOK-i stanowią ważne ogniwo gminnych systemów gospodarowania odpadami na terenie gmin, które są ukierunkowane na potrzeby mieszkańców, będących wytwórcami różnego rodzaju odpadów. Dlatego ich tworzenie należy do obowiązków każdej gminy.
Zgodnie z przepisami prawa, PSZOK-i zalicza się do miejsc zbiórki odpadów, przez co ich prowadzenie wymaga uzyskania wymaganych przepisami prawa decyzji administracyjnych np.: zezwolenia na zbieranie odpadów. Ze względu na indywidualne uwarunkowania w zakresie prowadzonych w tych punktach działań w ramach gospodarowania odpadami mogą one również wymagać uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
Co więcej, w przypadku realizowania przedsięwzięć z zakresu gospodarowania odpadami mogą one być poprzedzone wymogiem uzyskania decyzji środowiskowej.
źródło: ekomeritum.pl